Kerststronk

Ik wil het even met jullie hebben over eetdagboekjes. Want veel mensen denken dat als je op consultatie gaat bij een diëtiste je daar standaard naar buiten gaat met een eetdagboekje. Wel bij mij niet. Ik vind het echt verschrikkelijk om bij elke hap op te schrijven wat ik heb gegeten. Ofwel vergeet ik het te noteren, ofwel ben ik er zo op gefocust dat ik aan niks anders meer kan denken dan aan dat stomme boekje. Dus nee, bij moet je dit niet invullen.

Er zijn wel eens uitzonderingen, bij mensen met hevige klachten waar de klachten samenhangen met voeding of als de dieetbegeleiding echt niet vlot loopt en ik een gedetailleerd inzicht wil krijgen in de eetgewoonten, dan start ik met een eetdagboekje, maar in de meeste gevallen dus niet.

Ik ga ervan uit dat in de gesprekken die ik heb tijdens de begeleiding de mensen wel weten wat er goed is gelopen en wat niet. En dat ze dat ook eerlijk vertellen (want in een eetdagboekje kan je foefelen, hé. Ik eet een koekje en schrijf het niet op, …).

Nu is er een grote uitzondering op deze regel en dat is Maria. ik kom bij haar al een heel jaar op huisbezoek, wekelijks en zij houdt elke dag haar eetdagboekje bij. Dat moet niet van mij, dat moet van haarzelf. En als ze zich daarbij goed voelt, wie ben ik dan om dat te veranderen. De eetdagboekjes van Maria zijn ook altijd een zaligheid om te lezen, want ze maakt er een soort dagboekje van. Ik voeg een fotootje toe van 25 december. Kerstmis. Ik moest zo lachen… ze start met “oppassen Maria,  denk aan Els” , dan schrijft ze cava met een koud hapje “lekker”; warm hapje “opnieuw lekker”, warm voorgerecht, soep, hoofdgerecht met gratin, 2 ijspralines, 1 eclaerke met slagroom, mascarpone met framboos en een stuk kerststronk door oma gemaakt. Met daaronder de vermelding “Maria had goede voornemens… helaas”☺

 

 

Nadat we dit samen hadden doorgespoeld met een ferme tas koffie ging Maria op de weegschaal staan en … was ze 100 g lichter dan voor de feestdagen. Zo simpel kan het zijn. Opletten voor de feestdagen en de dag van het feest gewoon meevieren, dan blijft je gewicht in orde.

En hoe sluit je een kersstmenu nu het beste af? Met een een klassieker natuurlijk. Een kerststronk, maar dan SomethingELSe?! Geschikt voor diabeten en een lief dessert voor je lijn.

4 eieren,  100g sukrin (of andere zoetstof gelijk aan 100g suiker), 75g zelfrijzend bakmeel, 2 el pure cacaopoeder of cankao (Canderel), 1 pakje klopklop, 80 ml halfvolle melk, confituur met minder suiker, kerstversiering (eetbaar of niet)

Neem een diepe bakplaat van 30 x 23 cm en bedek met bakpapier. Verwarm de oven voor op 200°C. Klop de eieren en zoetstof 10 min. tot een luchtig mengsel. Zeef het meel en de cacaopoeder boven het eimengsel en spatel het erdoor. Schep het deeg op de bakplaat en bak 12 min. op 200°C tot hij veerkrachtig aanvoelt. Keer de cake om op bakpapier en snijd de randen recht. Maak een kleine inkeping tot ongeveer halverwege de cake vanaf circa 1 cm van de korte kant. Rol de cake vanaf die zijde strak op in het bakpapier en laat hem op een rooster afkoelen. Klop het poeder van de klop klop met de melk ongeveer 6 minuten tot een vaste massa. Als de cake afgekoeld is, ontrol hem en bestrijk met confituur. Smeer over de confituur ongeveer de helft van de klopklop. Rol de cake terug op en besmeer met de rest van de klop klop (dit gaat het best met een spatel). Werk de stronk af met versieringen naar keuze en bestrooi met een beetje cacaopoeder.

 

 

 

 

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *