Vol-au-vent

Jip!! Zijt maar zeker. Dit is lijnvriendelijke vol-au-vent met (oven)frietjes

Snij de ui, wortel en selder grof. Stoof aan in een grote pan met 1 koffielepel olijfolie. Voeg 1 l water en het bouillonblokje toe, kruid met peper en zout en breng aan de kook. Voeg de kip toe, zet het vuur iets zachter en laat 15 minuten pruttelen, net onder het kookpunt, tot de kip gaar is.

Verwarm de oven voor op 225°C. Schil de aardappelen, snij ze in frieten. Doe ze in een ruime diepvrieszak en doe er 2 koffielepels olijfolie bij. Kneed de zak, zodat alle frieten een laagje olie krijgen. Spreid de frietjes uit op een bakplaat en bak ze gedurende ongeveer 30 minuten in de oven, tot ze goudgeel en krokant zijn. Schep halverwege de baktijd eens om.

Haal de kip uit de bouillon. Laat afkoelen. Zeef intussen de groenten uit de bouillon. Hou de helft van de bouillon apart voor de saus: wat overblijft kun je invriezen om te gebruiken voor soep, bijvoorbeeld. Pluk de kipfilets in hapklare stukjes. Rol balletjes van het kalfsgehakt. Snij de champignons in stukjes.

Breng de bouillon die je apart hebt gehouden weer aan de kook. Voeg de balletjes toe en wacht tot ze boven drijven. Voeg de kipstukjes toe, de champignons en de melk. Los het maïszetmeel op in 2 eetlepels koud water en bind er de saus mee. Breng op smaak met citroensap, peper en zout.

Verdeel de vol-au-vent over individuele kommetjes, serveer met de ovenfrietjes en met gemengde salade.

  • Foto Libelle Lekker.be

Stoofvlees

Op vraag van een cliënt die zin had in vlaamse klassieker: stoofvlees

Lekker met hasselbackpatatjes (zie eerdere post) of ovenfrietjes met een witlofsalade.

Rundsstoofvlees

Ingrediënten (4 p):

400 g rundstoofvlees, 1 ui, 1 eetlepel azijn, 2 lepels vetstof, maïzena, laurier, tijm, kruidnagel, peper

Bak het stoofvlees aan in weinig vetstof. Doe er de fijngesnipperde ui bij. Doe er de kruiden en de azijn bij. Voeg ook wat water toe. Dek af en laat minstens 60 min stoven. Bindt de saus eventueel met maïzena.

Ik vind het ook altijd lekker om als binding een boterham met mosterd te gebruiken. Gewoon als laatste op het stoofvlees leggen en laten inkoken. Dan heb je de maïzena natuurlijk niet nodig.

Foto: Solo.be

 

 

 

stoofpotje van kip met volkoren strikjespasta

De zoon wilde koken vandaag. En daar zeg ik geen neen tegen natuurlijk! Niets zo leuk als zelf met de voeten onder tafel mogen schuiven.

Een echt receptje heb ik niet gekregen. Ik kan alleen melden dat het overheerlijk was. Kipblokjes in een groententomatensaus met volkoren strikjespasta. Kleur op je bord!

 

Luikse salade

Najaar, nazomer… ik heb nog wel zin in salade, maar er mag ook iets warms tussenzitten van mij. De gebakken spekuitjes maken het gerechtje af!!

De tip van de uitjes komt van Karola’s Kitchen

Krieltjessalade met prinsessenboontjes, spekjeuitjes en ei

Kook 600 g prinsessenboontjes beetgaar en laat uitlekken. Kook 4 eieren hard. Pel de eitjes en snij in 2. Verhit 1 lepel olijfolie en bak 500 g krielaardappeltjes goudbruin.

Snijd een rode ui in dunne, halve ringen. Verhit 1 lepel olijfolie in een pan met antikleeflaag en bak de ui tot ze bruin kleurt en krokant is. Zet het vuur laag en voeg 1 koffielepel balsamico azijn, 1 koffielepel sojasaus en een halve koffielepel paprikapoeder  toe. Tadada: spekuitjes!!!

Meng de krielaardappeltjes, de boontjes, en de spekuitjes onder elkaar. Werk af met wat rode ui snippers. Schik de uitjes op de salade en werk eventueel af met een dressing.

Mugcake

September! En het is ’s morgens al wat frisser. Dan lust ik graag een warm ontbijtje. Maar ik heb dan meestal geen tijd voor pannenkoeken en co. Het moet snel gaan en dan is mugcake mijn allerbeste vriend.

Wat heb je nodig voor een grote tas?

1 banaan, 1 ei, 4 lepels havermout of granola met choconibs, kaneel

Plet de banaan en meng met ei, kaneel en havermout. Giet in een grote koffietas (mok) en plaats in de microgolf. Naargelang de sterkte van je microgolf kan dit variëren. 2 minuten is vaak voldoende, is de cake nog te smeüig dan zet je nog een minuutje terug.

Geen werk, toch!

hartige cake

Ook in het gekke jaar 2020 start er een nieuw schooljaar. En zoals je weet hou ik niet zo van boterhammen. Niet dat ze ongezond zouden zijn, want dat klopt natuurlijk niet. Brood zit boordevol koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen. Dit hebben we allemaal dagelijks nodig om goed te kunnen functioneren… Maar ik vind boterhammen saai en eigenlijk niet zo lekker meer als ze een hele voormiddag in mijn boterhamdoos hebben gezeten.

Nu heb ik daar een oplossing voor gevonden want… ik lust wel cake. En ik lust graag groenten en kip en olijven en ham en … dus deed ik eens gek en maakte ik een hartige cake. Lekker als lunch, eventueel met een kommetje soep… Maar ook heel lekker als aperitiefhapje ipv chips en nootjes.

De inspiratie kreeg ik op vakantie bij Veerle (Maison Cavato)

Hartige cake: 3 eieren, 150 g bloem, 1 zakje bakpoeder, 80 ml olie, 130 ml melk, 100 g magere geraspte kaas (20+)

Vulling: 50 g gedroogde tomaten, 3 lepels tapanade, basilicum, peper

Meng eieren en bloem. Voeg olie en melk toe. Kruid met peper en voeg de tapanade en de geraspte kaas toe. Snipper wat basilicum onder het beslag en giet in een cakevorm. Zet de cake 45 min in een voorverwarmde oven op 180°C.

Je kan zoveel variëren met de vulling als je zelf wil:

  • met courgette en paprikablokjes
  • met broccoli en ham
  • met gerookte kipblokjes en currysaus
  • met olijven, gandaham en mozzarella

tiramisu

Ik weet het, alweer een Italiaans gerechtje. Ik geef het toe. Ik hou van dit land, ik hou van Italiaans eten en ik hou van hun gastvrijheid. Neh!

Tiramisu: (vetarm en suikervrij, dus ook geschikt voor lijners, diabeten en hartpatiënten) 

100 ml sterke koffie (zonder suiker), 1 theelepel rum essence, 8 suikervrije koekjes,2 eiwitten, 60 gr Philadelphia kaas light natuur, 1 eetlepel zoetstof, 1 theelepel vanille essence, 1 eetlepel cacaopoeder ongezoet, 1 snuifje zout.

 

Meng de koffie en de rum essence in een diep bord. Verkruimel de koekjes in het bord en laat 10 minuten trekken. Klop intussen de eiwitten stijf met het snuifje zout.

Meng de zoetstof en de vanille essence met de Philadelphia kaas. Spatel er voorzichtig de geslagen eiwitten door. Verdeel de geweekte koekjes over 2 glazen schaaltjes en lepel er het kaas/eiwitmengsel over. Zet 4 uur in de koelkast. Bestrooi vlak voor het opdienen met het fijn gezeefde cacaopoeder.

Photo by Chinh Le Duc on Unsplash

Aardbeienbavaroistaart

Net terug van een zalige vakantie in Frankrijk waar ik Veerle van Maison Cavato heb leren kennen. Zij haalde haar inspiratie voor deze lekkere taart bij Jeroen Meus. Ik heb er een SomethingELSe sausje overgegoten, op deze manier is de taart vetarm en suikervrij.

Geen zin in taart. Geen probleem. De basis  van deze taart is aardbeienbavarois. Gewoon in potjes doen en laten opstijven in de koelkast.

250 g aardbeien, 250 g magere platte kaas, 12 lepels zoetstof, 5 blaadjes gelatine, 1 dl melk, sap van 1 citroen, extra aardbeien en muntblaadjes voor de versiering, suikervrije lepelkoekjes (type boudoir)

Bereidingswijze:

Verwarm de aardbeien in het citroensap en mix fijn. Voeg de melk toe en laat opwarmen. Week de gelatine en voeg bij de hete melk. Laat afkoelen. Voeg de platte kaas en de zoetstof toe en schep goed onder elkaar.

Leg een laagje plastiekfolie in een springvorm. Leg een laagje bavarois en zet aan de rand de koekjes. Giet de rest van de bavarois in de springvorm. Laat goed afkoelen en opstijven in de koelkast.

Haal de taart uit de vorm en werk nadien af met de aardbeien en muntblaadjes.

Zon op je bord!!

Salade meloen met parmaham

Meloen met parmaham is een klassieker. Het zoete van de meloen en het zoute van de ham vullen mekaar zo mooi aan.  Deze klassieker heb ik verwerkt in een smaakbommetje waar je met een gerust hart een flinke portie van kan eten.

8 plakken rauwe ham, 20 g walnoten, 10 radijzen, 1 bussel waterkers, kropsla, 1 scheutje balsamicoazijn, 1 scheutje walnotenolie, peper en zout, 1 rijpe meloen,(bv. Cavaillon), 1 rode chilipeper, basilicum, ½ limoen, 1 rode ui, 1 scheutje olijfolie

 Spoel alle groenten en snij de radijs in dunne plakjes. Neem een grote slakom. Doe er de sla, de schijfjes radijs en de fijne takjes en blaadjes waterkers.
Neem een nieuwe diepe kom om de meloensalasa te maken.
Pel de rode ui en snij in kleine stukjes.
Snij de chilipeper overlangs en verwijder de zaadjes. Hak het pikante pepertje in de kleinst mogelijke stukjes.
Halveer de meloen en schep met een koffielepel de zaadjes eruit. Snij elke halve meloen in 4 gelijke parten. Snij dan de schil van deze halve maantjes meloen. Snij de stukken meloen tenslotte in dobbelsteentjes.
Pluk de blaadjes basilicum, rol ze voorzichtig samen en snij er flinterdunne reepjes van. Schenk er een lepel olijfolie bij en het sap van de limoen. Meng alles tot een fijne meloensalsa. Doe er een lepel walnotenolie over, en ook een beetje balsamico. Kruid de sla naar smaak met wat peper van de molen en zout.
Schep de meloensalsa bij de groente in de slakom. Hak de walnoten, en voeg ze bij de sla.
Snij de sneetjes ham in twee en rol ze luchtig op. Schik de rolletjes over de salade.

 

Wrap met kip en paprika

1 tortilla, 100g kipfilet, ¼ rode paprika, ¼ gele paprika, ½ rode ui, ¼ rode chilipeper, olijfolie, peper & zout
 

Bestrijk de kip met olijfolie en kruid met peper en zout. Gril ze goudbruin. Laat afkoelen en snij in reepjes.

Pel de ui en snij ’m in halve ringen. Spoel de paprika’s en de chilipeper. Snij de paprika’s in reepjes. Hak de chili. Roerbak de ui, paprika’s en chili 4 à 5 minuten in olie. Kruid met peper en zout.
Verwarm de wraps zoals aangegeven op de verpakking.
Beleg ze met groenten en kip. Rol op en snij in stukken.
Serveer warm of koud. Met nog een slaatje erbij wordt het een zomerse lunch.