Mijn 3 lievelingsauteurs van kookboeken

Als je goed kijkt zie je in mijn praktijk een stapeltje kookboeken. Het zijn dé boeken van mijn lievelingskoks. Wim Lybaert, Ellemieke Vermolen en Pascale Naessens. De boeken van Jeroen Meus heb ik ook, maar ze staan niet in mijn praktijk. J Zoals je weet gebruikt “de Jerre” nogal wat boter en zout… Niet erg gezond eigenlijk… Maar ik heb zijn recepten wel en pas ze aan naar een iets gezondere variant. Want… de recepten van Jeroen zijn erg lekker en zijn gebak lukt altijd. Ja, zelf de chocolade moelleux is steeds perfect. Ja, ik lust graag chocolade, dus zeker ook moelleux… Maar alleen als hij perfect lopend is.

Van Wim Lybaert ben ik fan geworden tijdens het programma “de Columbus”. Met een geweldige joie de vivre rijdt hij door het landschap met zijn omgebouwde bus om hier en daar een stukske te gaan eten. Laat dit nu net de manier van reizen zijn waar ik erg van hou. Waar gaan we naar toe? Geen idee, zolang we maar regelmatig stoppen voor iets moois te zien of iets lekkers te eten of te drinken. Later ontdekte ik dat hij al eerder programma’s had gemaakt en een kookboek uit heeft: “het goeie leven”, met daarin recepten recht uit den hof. Zoals jullie weten is mijn ventje 2 jaar geleden ook gestart met een groententuin met serre en ik doe niets liever dan eten uit mijne hof. Wim is dus mijn held.

De boekjes van Ellemieke Vermolen heb ik gekregen van een vriendin bij de opening van mijn nieuwe praktijk. Ik kende Ellemieke al een tijdje als de vrouw van Sergio Herman en ik wist dat ze bezig was met gezonde voeding voor haar kinderen, maar verder rijkte mijn kennis niet. Ondertussen weet ik dat ze druk in de weer is met smoothies en sapjes (eerlijk… niet echt mijn ding), maar dat ze ook erg leuke ideetjes heeft voor gezonde voeding bij kinderen en ja… daar kan ik wel wat mee. Haar boeken geven me inspiratie als kinderdiëtiste.

En dan als laatste maar al jaaaaren als nummer 1 op mijn boekenlijstje: “ons Pascale”. Haar recepten zijn simpel en origineel. Ik noem haar vaak de groentekoningin. Hoe zij sommige groenten combineert, daar kan ikzelf echt niet opkomen. Wat denk je van bloemkool met knolselder en garnalen? Of zalm met venkel en kerstomaten: ondertussen een klassieker ten huize Heylen. En, neen, ik ben het niet altijd eens met wat ze verkondigt over voeding… Maar eerlijk is eerlijk haar recepten zijn goddelijk.

 

Wintersoepje

1/8 knolselder, 2 wortelen, 1 ui, 1 prei, 250g pompoen, 1,5 l water, peper en zout, 1 groentebouillonblokje, 250 ml vetarme room, peterselie (afwerking)

Ui fruiten, groenten aanstoven, water + bouillon toevoegen, kruiden met peper en zout, 20  minuten koken, mixen tot een gladde soep, de room toevoegen en verhitten tot  aan het kookpunt

Opdienen in kleine soepkommetjes en afwerken met peterselie

Tips:

  • Je kan natuurlijk ook andere groenten naar keuze gebruiken.
  • De room is niet noodzakelijk , maar maakt je soepje feestelijker.

3 gerechtjes met veeeeeel groenten voor bij de gourmet of steengrill

Kerstmis, nieuwjaar, … ik kan er zo van genieten. Bij mijn ouders is het een jaarlijkse traditie…. Kerstmis = gourmet of steengrill. Iedereen maakt zijn eigen pannetje en de bijgerechtjes staan apart op een grote tafel. Je schept gewoon wat je lekker vindt.

Ik deel hieronder graag een aantal bijgerechtjes met veeeeel groenten

Fijne feestdagen!!!

 

Bintjeswafels en een witloofslaatje

2 eieren, een scheutje magere melk, 650 g bintje, 75 g zelfrijzende bloem, 100 g magere geraspte kaas, bieslook, peper en zout, nootmuskaat

1 kg witloof, yogonaise (1 lepel mayonaise + 2 lepels magere witte yoghurt), lente uitjes, bieslook, peper en zout

Schil de aardappelen en kook ze gaar. Maak een puree met magere melk, peper, zout en nootmuskaat. Roer er de eieren door, voeg de bloem toe, de magere geraspte kaas en de gehakte bieslook. Meng goed en breng op smaak. Beboter een wafelijzer en bak er 8 à 10 wafels van.

Snij het witloof fijn en meng met yogonaise. Werk af met bieslook en lente uitjes.

 

Knolselderpuree met wortelslaatje

100 ml magere room, 100 ml magere of halfvolle melk, 200 ml kippenbouillon, 1 knolselder, geschild en in blokjes, 1 lepel gehakte noten, 2 gedroogde abrikozen in dunne reepjes, 100 g wortelen, geraspt, zout en peper

Meng de magere room met de melk en de bouillon. Breng aan de kook en kook de knolselderblokjes 20 minuten in di mengsel. Laat ze uitlekken en stamp tot een gladde puree. Kruid met peper en zout.

Meng de noten en gedroogde abrikozen met de geraspte wortelen en werk af met een vinaigrette.

 

Gegrilde groenten

2 grote wortelen, 250 g kerstomaatjes, 1 paprika, 1 grote rode ui, 1 chilipepertje, oregano, rozemarijn olijfolie, peper en zout.

Verwarm de oven voor op 180°C. Maak de wortelen schoon en snij in partjes. Pel de ui en snij in grove stukken. Snipper het pepertje (zonder de zaadjes!!!) in ringen. Spoel de tomaatjes. Snij de paprika in grove stukken en verdeel alle groenten over een ovenschotel. Kruid met peper, zout, oregano, rozemarijn en olijfolie. Zet de schotel 50 min in de oven.

 

Hoe de feestdagen overleven?

Een veel gestelde vraag tijdens de consultaties in deze periode: “Els, hoe kan ik de feestdagen overleven?”

In deze blog geef ik een overzicht van een aantal voedingsmiddelen die vaak verwerkt worden in de feestgerechten en kijk of ze passen binnen een gezonde voeding? Op het einde van het blogje geef ik nog 5 slanke feesttips.

​Oesters en schelpdieren

Deze zeevruchten zijn rijk aan eiwitten. Ze bevatten bijna geen vetten en leveren daardoor weinig calorieën. De aanwezige vetten zijn vooral onverzadigd en dus gunstig voor hart- en bloedvaten.

Ze zijn aan te bevelen omdat ze rijk zijn aan magnesium en zink. Rauw geserveerd met wat citroensap en brood, blijft het gerecht caloriearm. Uiteraard moet je dan ook niet teveel boter op het brood smeren, een mespuntje is voldoende. Het caloriegehalte stijgt wel wanneer je er een champagne-, kaas- of ander sausje bij serveert.

Kreeft

Ook kreeft is mager en rijk aan eiwitten. Kreeft bevat wel meer cholesterol dan de gemiddelde vis, maar bevat weinig verzadigd vet. Let wel op de sauzen bij kreeft. Heel vaak wordt hier mayonaise of cocktailsaus bij gecombineerd. Deze sauzen zijn zeer vetrijk. Je kan ze vervangen door een saus op basis van magere room, citroensap en verse kruiden.

Zalm

Zalm behoort tot de vette vissoorten. Gelukkig zijn dit wel de gezonde vetten en dus goed voor hart en bloedvaten. Wanneer je hier een normale hoeveelheid van eet, vallen de calorieën wel mee.

Ganzenlever of foie gras

Ganzenlever bestaat uit 45% vet. Dit is bijna de helft!!! Het voordeel is dat hier meestal maar een kleine portie van gegeten wordt.

Kalkoen

Kalkoen is net zoals kip mager vlees. Het is uiteraard belangrijk dat je bij de bereidingswijze niet te veel vetstof of vette sauzen gebruikt.

Kerstgebak

De traditionele kerststronk bestaat uit biscuit en botercrème. Lekker maar zeer calorierijk. Wanneer je dit beperkt tot een zeer klein stukje en eventueel opdient met een verse fruitsla (mango, kiwi, litchi, sinaasappel…) heb je al wat calorieën minder.

Chocolade

Chocolade is rijk aan vetten en suiker. 100g chocolade levert 500 tot 600 calorieën.

1 praline (20g) bevat 6g vet en 120 calorieën. Dit zijn de calorieën van anderhalve boterham!

Alcohol

Een “glaasje drinken” bezorgt je gemiddeld een 70 tot 100 calorieën. Naarmate je drankje zoeter is of het alcoholgehalte stijgt, stijgen ook de calorieën. Bij feestelijke gelegenheden mag je jezelf een goed glas wijn of champagne gunnen. Het komt erop neer dat je de hoeveelheid die je drinkt goed in de gaten houdt. Gebruik alcohol niet om je dorst mee te lessen. Dit doe je best met water.

5 Tips voor slanke feesten:

  • Schep je je bord niet te vol, dan ben je ook niet verplicht om het uit beleefdheid leeg te eten.
  • Drink zo veel mogelijk water voor, tijdens en na de maaltijden.
  • Ook gemengde salades kunnen de feesttafel opvrolijken. Met magere platte kaas of magere yoghurt kan je tal van sausjes bereiden.
  • Overal pralines of snoep op de tafel zijn verleidelijk. Kerstbollen in een schaal zijn geen caloriebommen, maar wel een mooie decoratie.
  • En wat dacht je van beweging als toemaatje? Met een stevige wandeling verbruik je meer calorieën dan wanneer je voortdurend blijft zitten.

Gekookte mosselen

2 kg mosselen, 200 g uien 200 g prei, 100 g groene selder, peterselie, laurier

Voor de saus: 250 g magere yoghurt, 2 eetlepels mosterd, sap van ½ citroen, peper, bieslook of peterselie

Was en reinig de mosselen grondig. Zet de mosselen op zonder water. Leg de grof gesneden groenten op de mosselen. Voeg peper en laurier toe. Laat de mosselen koken en schud ze enkele keren goed om.

Voor de mosterdsaus: Klop de yoghurt met de mosterd en het citroensap luchtig onder elkaar. Kruid naar smaak met peper. Werk af met bieslook of peterselie.

Driekleurige zalmpapilotte

800 g zalmmoten, 300 g paprika (rood, groen en geel), 300 g tomaten, 50 g sjalot, 60 g ui, 2 eetlepels olie, 8 eetlepels droge witte wijn, peper, basilicum, 4 stukken aluminiumfolie

Hak de sjalot en de ui fijn. Pel de paprika en de tomaat. Snij de paprika in fijne reepjes en de tomaat in stukjes. Meng de stukjes paprika, de tomaat, ui en sjalot. Leg op elk stukje folie een beetje van het groentemengsel en daarboven een zalmmoot. Peper naar smaak en garneer met basilicum. Besprenkel met witte wijn. Zet gedurende 15 min. in een voorverwarmde oven op 250°C.

 

 

Visfilet met zomergroenten

800 g kabeljauwmoten, 200 g jonge worteltjes, 200 g jonge erwten, 4 uien, 300 g tomaat, olie, laurier, peper en zout, tijm, venkelzaad

Was de kabeljauwmoten in koud water, droog ze af en strooi er peper over. Maak de groenten schoon en snij de ui en wortelen in schijfjes. Ontvel en ontpit de tomaten. Plet het tomatenvlees. Laat de olie in een pan heet worden en leg de vis erin. Voeg de kruiden toe. Bedek de vis met een laagje ui, een laagje wortelen, een laagje erwten en eindig met tomatenvlees. Strooi de peper erover. Stoof 20 min. onder gesloten deksel op een zacht vuurtje.

Gevulde visfilet

800 g visfilet, 200 g witte selder, 2 uien, 100 g prei, 1 citroen, maïzena, 200 ml witte wijn, 200 ml visbouillon, koffiemelk, peterselie

Was de groenten en snij ze in reepjes. Laat de groenten bijna gaar worden in weinig water met peper en zout. Voeg wat fijngesnipperde peterselie toe. Was de visfilets en droog ze. Kruid bij met peper. Leg de vis in een vuurvaste schotel en leg de groenten op de visfilet en rol op of plooi dicht. Overgiet met de witte wijn en de visbouillon. Dek af en zet in een voorverwarmde oven op 180°C gedurende 20 min. Haal de vis uit de schotel en laat het kookvocht inkoken. Bindt met maïzena en voeg op het laatste een scheutje koffiemelk toe. Niet meer laten koken. Werk af met peterselie.

 

Gegratineerde scampi met currysaus

300 g gepelde garnalen, 3 appels, 3 eierdooiers, 2 dl magere room, 2 theelepels kerriepoeder, peper en zout, kervelblaadjes als versiering

De appels schillen, het klokhuis verwijderen en het vruchtvlees in blokjes snijden. De appelblokjes in een ovenschaaltje schikken en de garnalen erover strooien. In een pannetje room, kerriepoeder, peper en zout aan de kook brengen. Laten inkoken. Van het vuur af al roerend de eidooiers onder de saus mengen. De saus over de garnalen en de appelblokjes gieten. Een vijftal minuutjes gratineren onder de grill en garneren met kervelblaadjes.

Pasta met gerookte zalm en rucola

2 lepels olijfolie, 2 rode uien, fijn gehakt, 3 puntpaprika’s, zaadlijsten verwijderd en fijn gesneden, 250 g kerstomaatjes, half zakje rucola, 100 ml witte wijn, 200 g gerookte zalm, 2 el kappertjes, sap van ½ citroen, platte peterselie, 160 gr volkoren penne, peper en zout

 

Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Wok in 2 eetlepels olie de ui, knoflook en paprika gedurende 5 minuten al roerend. Voeg de tomaatjes en de wijn toe. Laat 2 minuten sudderen. Zet het vuur uit, voeg de zalm, kappertjes, citroensap en peterselie toe. Kruid met peper en zout naar smaak. Roer de rucola en de pasta eronder en dien op.


TIP: Je kan eventueel nog courgetteblokjes apart of erbij wokken.