Oosters visstoofpotje

Omdat er echt veel te weinig recepten met vis op mijn blog staan.

Ik heb kokoswater gebruikt ipv de gebruikelijke kokosmelk. Je kan dit ook vervangen door magere room, maar dan verlies je de oosterse toets. Je kan ook kokoswater gebruiken en een paar druppeltjes magere room. Jij kiest!

Oosters visstoofpotje

400 g kabeljauw, 400 g scampi’s , 125 g zilvervliesrijst, 400 ml vloeibare visfond, 200 ml witte wijn, 600 ml kokoswater, 1/2 courgette, 200 g sperziebonen, 1/4 broccoli, gember, 1 teentje look, 1 limoen, 1 bosje lente-uitjes, 2 takjes koriander, vetstof, peper en zout

Bereidingswijze:

Pel de ontdooide scampi’s tot aan het staartje en verwijder het darmkanaal.

Snijd de kabeljauw in stukken van 3 cm breed.

Kook de rijst gaar in 10 minuten en giet af.

Pel de knoflook en gember en snijd fijn, maak de boontjes schoon, snijd de broccoli in roosjes en de courgette in stukjes.

Stoof samen met een beetje koriander in de boter.

Blus na 5 minuten met de witte wijn en voeg het kokoswater en fond toe.

Breng aan de kook, kruid met peper en zout en laat 10 minuten koken op een zacht vuur.

Voeg de scampi’s, kabeljauw en partjes limoen toe.

Dek af en laat nog 5 minuten sudderen.

Garneer de rijst met koriander en lente-uitjes en serveer met het stoofpotje

 

 

Frambozentiramisu

Wat een fijne start na de vakantie. Ik ben geselecteerd als #delhaizeambassador en mag leuke receptjes bedenken met #delhaizeBIO producten. In mijn brievenbus een envelop met gratis producten, leuke vlaggetjes, kortingsbonnen en een zakje waterkerszaadjes. Aan de slag dus.
Mijn eerste receptje na de vakantie dat ik met jullie wil delen is tiramisu. En neen, receptjes over dessertjes… dat is niet van mijn gewoonten, want ik lust niet zo graat zoet (taart, gebak, eclaires… niet echt mijn ding. Chocolade daarentegen… ) En toch heb ik voor tiramisu gekozen, om dat vleugje Italië nog wat vast te houden én een dessertje waar je gemakkelijk extra fruit kan verstoppen. Frambozen deze keer, want het wordt een FrambozenTiramisu

FrambozenTiramisu

1 eetlepel citroensap, 1 koffielepel water, zoetstof, 60 gram Philadelpia Light natuur, 2 eitjes, 8 suikervrije koekjes, 250 gr geprakte frambozen + 20 om ter versiering.

Meng de eetlepel citroensap met het water en de zoetstof.

Meng in een andere kom de kaas met het eigeel en 3 lepels zoetstof tot een glad geheel. Klop de eiwitten stijf en roer ze door het kaasmengsel.

Dompel 2/3 van de suikervrije koekjes in het citroensap-mengsel. Leg de koekjes met de gedoopte kant naar boven en de droge kant naar beneden in een rechthoekige schaal. Voeg een laag geprakte frambozen toe, dan een laag van het kaas-mengsel.

Laat minstens 4 uur in de koelkast staan. Als je klaar bent om het te serveren, versier je het met verse frambozen.

 

Feestelijke hapjes

Jullie gaan het niet geloven, maar wij hebben dit weekend alweer een feestje. Na de kerstdagen en nieuwjaar was op 2 januari mijn man jarig en op 3 januari vierde den jongste zijn 19de verjaardag. En we gaan nog even door want dit weekend vieren we de verjaardag van de echtgenoot zijn petekindje. Ze wordt 6, dus dat gaan we vieren met een stuk verjaardagstaart. En om dit caloriebommetje te compenseren stel ik een aantal toastjes voor die liever zijn voor de lijn, maar toch lekker en feestelijk. Zeker proberen!!!!

Beleg een volkoren cracker met magere smeerkaas, radijs en walnoot.

Beleg een cracotte met magere broodkaas, ajuinringen, kappertjes en augurk.

Beleg een sneetje ciabatta of stokbrood met plakjes gerookte zalm. Werk af met plukjes tuinkers.

Beleg een stukje stokbrood met een plakje gerookte heilbot. Werk af met een lepeltje foreleitjes en gehakte bieslook.

Bak fijn gesneden champignons kort op een hevig vuur, in een beetje olie. Breng op smaak met citroensap, peper en veel bieslook. Leg op een geroosterde boterham.

Bak gepelde scampi’s even aan in wat olie. Beleg een stukje ciabatta met tomatenblokjes en tuinkers. Leg er een paar scampi’s bij.

Bak spiegeleitjes van kwarteleieren. Leg een plakje ham op een stukje stokbrood en daarop het eitje. Kruid met paprikapoeder.

Rooster gele en rode paprika’s in de oven, zodat het vel er makkelijk afgaat. Snij het vruchtvlees in reepjes. Schik de paprikareepjes op een stukje stokbrood met een likje pesto.

 

 

 

 

 

Soep met (groenten)friet

Gisteren heel de voormiddag mondeling examen gehad met de 4de jaars. Thema: vergeten groenten. Wat een creativiteit bij de leerlingen. Ik proefde groentensaté met koolrabi, pasta met krulandijvie, wraps met guacamole, maar vooral de frietjes waren talrijk: van pastinaakfrietjes tot frietjes van zoete aardappel…. en dat brengt een mens op ideeën. Het is de eerste lentedag vandaag en we doen eens zot. Wat denk je van … Soep met friet

Voor 2 personen heb je nodig:

200 g pompoen, 150 g wortelen 1 ui, 1 teentje look, 500 ml groentebouillon, cayennepeper, koolraap in frietjes gesneden, olijfolie, curry kruiden, 1-2 mespuntjes cayennepeper, 1 tl paprikapoeder, knoflookpoeder

Snipper de ui fijn. Pers de look. Verhit een beetje olijfolie in een pan en fruit de look en ui glazig. Schil de pompoen en de wortelen en snij in blokjes. Laat meestoven met de ui. Kruid met cayennepeper, peper en zout. Doe er de bouillon bij en laat 20 min zachtjes koken. Pureer de soep.

Meng de koolraapfrietjes met wat olie en de kruiden. Bak ze 15 min in de airfryer op 180°C of in een voorverwarmde oven op 180°C. Serveer de frietjes bij de soep.

Kan ook perfect met frietjes van andere vergeten groenten.

Naar een idee van healthyfoodmanon

Coursage (courgette lasagna)

Het is druk in de praktijk deze maand. Heel wat mensen komen terug uit vakantie en willen zo snel mogelijk hun vakantie kilo’s aanpakken. Tel daarbij de vaste patiënten met diabetes, de hartpatiënten en mensen met een voedingsallergie, … dan is de agenda snel gevuld. Heerlijk vind ik het! Alleen moet ik er voor zorgen dat ikzelf al gegeten heb voor ik naar de consultatie vertrek, anders wordt het veel te laat om te eten of heb ik een stuk uit de tafel gebeten. Haha!!!

Mijn redding zijn dan ovenschotels (met veel groenten uiteraard) die ik in het weekend klaarmaak en gewoon even hoef op te warmen. Coursage is daarvan een fantastisch voorbeeld.

 

Coursage met cremosa en tomaat


Snij met een kaasschaaf grote plakken van je courgette (deze gebruik je ipv lasagnevellen). Doe een beetje olijfolie in een ovenschotel en beleg met een laagje courgetteplakken.

Mix een potje cremosa (mag ook een andere zachte kaas zijn die je lekker vind ricotta bijvoorbeeld of feta) met een verse tomaat en doe er kruiden bij zoals oregano, tijm, marjolein, basilicum… Proef en voeg toe totdat je een lekker tomatenkaasmengsel krijgt. Peper en zout niet vergeten.

Doe een laag tomatenkaasmengsel op de courgettelaag. Leg hierop weer een courgettelaag, tomatenkaasmengsel en bouw zo op tot een lasagne. Eindig met een tomatenkaaslaag. Zet in de oven op 180°C gedurende 30 minuten. Na het bakken bestrooien met war rucola. Goddelijk lekker!!!

Courgette pizzabootjes

Courgette  pizzabootjes

Voor 1 pizzabootje: 1 courgette, 2 tomaten, 4 zongedroogde tomaatjes zonder olie, tabasco, 2 lepels ketchup, oregano, 4 zwarte olijven in ringetjes, magere geraspte kaas, olijfolie, peper, zout, basiclium

Verwarm de oven voor op 180°C. Snij de courgette in de lengte in 2 en schraap met een koffielepeltje de zaadlijsten volledig weg. Wrijf de buitenkant van de courgettehelften in met olijfolie en leg ze op een bakplaat met bakpapier. Snij de tomaten in 4 en verwijder de zaadjes en zaadlijsten. Hak het vruchtvlees in kleine blokjes, net als de zongedroogd tomaatjes. Vermeng de gedroogde en verse tomaten met tabasco, ketchup, oregano, peper en zout. Schep het tomatenmengsel in de courgettebootjes. Druk het goed aan. Strooi er de kaas op en werk af met de olijfringetjes. Plaats de pizza 20 min in de oven tot de courgettes klaar zijn en de kaas is gesmolten. Werk af met basilicum en serveer met een salade besprenkelt met balsamico.

 

Naar een idee van Karola’s Kitchen

Aardbeien-appelconfituur

Aardbeien-appelconfituur

 

Ingrediënten:

300 g aardbeien, 1 dl appelsap, 1 eetlepel geleipoeder zonder suiker (type pecplus), 2 eetlepels citroensap, 2 eetlepels zoetstof

 

Bereidingswijze:

Was de aardbeien en verwijder het kroontje. Breng ze met het appelsap en het geleipoeder aan de kook. Kook alles 1min. zachtjes door. Neem de pan van het vuur en roer er het citroensap en de zoetstof door.

Giet de confituur in glazen potjes en sluit luchtdicht af.

De confituur kan 6 maanden worden bewaard.

 

 

Supersimpel zou “de” Jeroen zeggen

Suikervrije confituur

Zomerfruit! Heerlijke aardbeien, bessen kersen en co liggen in de winkel of hangen misschien wel in jou tuin. Het moment om er heerlijke confituurtjes van te maken zodat je nog lang kan nazomeren op je bord of boterham. Maar natuurlijk zonder suiker. Hieronder een receptje voor confituur met minder suiker. Ik zelf werk het liefst met Canderel, maar stevia en tagatose zijn zeker ook een goed alternatief.

  

Suikervrije confituur

 

Ingrediënten:

500 ml ongezoet vruchtensap of vruchtenmoes, 6 blaadjes gelatine, 1 dl water, 1 koffielepel citroensap, 7 lepels zoetstof

 

Bereidingswijze:

 

Laat het sap even opkoken. Laat de blaadjes gelatine weken in koud water. Roer ze daarna onder het warme sap. Breng op smaak met zoetstof. Giet in glazen potjes en laat opstijven in de koelkast.

Chilli con carne

Ik ga direct een grote kookpot zoeken. De oudste heeft al een tijdje zin in chili con carne. Cowboyvoedsel noem ik het al lachend. Maar dit koude weer vraagt om stevige kost. Ik eet het zo, mijn mannen krijgen er stokbrood bij.

Chili con carne 

Ingrediënten (6 p):

2 uien, 2  teentjes look, 1 rode paprika, 1 tak groene selder, 1/2 courgette, 1 eetlepel olijfolie, 400 gram rundgehakt, 1 blik gepelde tomaten, 1 eetlepel tomatenpuree, 2 koffielepels chilipeper, 1 koffielepel kaneel, 1/2 koffielepel gedroogde tijm, 1 blaadje laurier, 1 groot blik rode bonen
Bereidingswijze:

Pel de uien en de knoflookteentjes en snipper alles fijn. Schil de paprika, verwijder  zaad en zaadlijsten, snij het vruchtvlees in dobbelsteentjes. Snij de selder en de courgette in stukjes. Stoof de uien 10 minuten op een zacht vuurtje tot ze glazig zijn. Zorg dat ze niet beginnen te kleuren. Doe de look en de groenten erbij en stoof alles nog eens 5 minuten. Doe het gehakt bij de groenten en laat het 5 minuten stoven. Giet de tomaten (met het sap) erbij en doe er ook de tomatenpuree bij. Meng alles goed. Voeg de chilipeper toe, samen met kaneel en de tijm. Roer alles goed dooreen. Leg er een blaadje laurier bij. Leg het deksel op de pot en laat 15 minuten pruttelen op een matig vuur. Laat de bonen uitlekken en doe ze in de pot bij de rest. Roer goed en laat nog eens 45 minuten pruttelen. De stoofschotel mag gerust een heel stuk langer sudderen. Proef en breng eventueel op smaak met zout en peper.

 


 

Cannelloni

Mijn stage is afgelopen, mijn eindwerk is bijna klaar, ik start volgende week met de najaarscampagne van dieteo… ik heb het gevoel dat ik eindelijk weer wat tijd krijg voor mezelf en tijd om te kokkerelen. Vandaag een recept van cannelloni, waar (ik geef het toe) wel wat tijd gaat inzitten. Maar het is dan ook echt de moeite waard!!!

En als je het vandaag maakt, dan is het morgen nog lekkerder… zo gaat dat met pastaschotels

 

Cannelloni

 
2 teentjes knoflook, 1 grote ui, 1 koffielepel olie, Italiaanse kruiden, 800 g tomaten, 2 koffielepels (pikante) paprikapoeder, zout en peper naar smaak, ricotta

  

Voor de vulling:1 teentje knoflook, 1 sjalotje, 400 g spinazie, 50 g zwarte olijven zonder pit, 150 g cannelloni buisjes, magere geraspte kaas

 
Verwarm de oven voor op 180 graden. Snij de knoflook en ui voor de tomatensaus klein. Verhit de olie in een pan en bak de ui en knoflook in ongeveer 2 minuten op zacht vuur glazig. Voeg de Italiaanse kruiden toe. Snij vervolgens ook de tomaten in blokjes en voeg toe. Laat ongeveer 10 minuten op laag vuur zachtjes pruttelen. Breng op smaak met zout en peper. Eventueel kun je de saus wat pureren. Neem een andere pan. Snij de knoflook en het sjalotje voor de spinazie klein. Bak de ui en knoflook samen met de spinazie in een paar minuten op middelhoog vuur totdat de spinazie net geslonken is. Snij de olijven in plakjes en voeg deze toe aan de spinazie. Roer de spinazie door de ricotta. Schep een paar eetlepels tomatensaus in de ovenschaal. Vul dan de cannelloni-buisjes één voor één met het spinaziemengsel en leg ze in de ovenschaal. Wanneer één laag vol ligt, bestrijk je de buisjes met de helft van de tomatensaus. Vervolgens leg je de rest van de buisjes er bovenop. Sluit af met de andere helft van de tomatensaus. Strooi wat magere geraspte kaas over de cannelloni en zet het geheel ongeveer 45 minuten in de oven. Wanneer de bovenkant donker begint te worden dek deze dan af met wat aluminiumfolie. De cannelloni is klaar wanneer de pasta gaar is.