Gevulde pistolets

De jongens vliegen hier regelmatig in en uit, het is dus niet altijd duidelijk wie er wel of niet mee eet. Gevolg is dat ik regelmatig restjes heb… die ik dan verwerk ik een lekkere lunch. Een restje pistolets van het zondag ontbijt verwerk ik tot gevulde pistolets op maandag. Een beetje home made pizza… maar dan anders.

Gevulde pistolets

Je maakt om de 2 cm een insnede in de pistolet tot ongeveer 2/3 diep. Deze bestrijk je met iets lekkers zoals pesto of hummus of kruidenboter. Daarna steek je er stukjes kaas tussen zoals feta, mozzarella, brie of gewone kaas. Ik vul ze verder op met olijven of gedroogde tomaatjes.

Bak de pistolets 10 min op 20°C tot de kaas mooi gesmolten  is. Lekker als lunch of brunch.

 

Fruittaarten om het vreemde schooljaar af te sluiten

Het schooltraject dat mijn leerlingen hebben doorlopen is op zijn zachtst gezegd een beetje vreemd te noemen. Ze kwamen vol zenuwen van de lagere school naar het 1ste middelbaar, stress voor die eerste schooldagen, stress voor de eerste examens en toen ze min of meer het ritme gewend waren kwam de eerste lockdown. Afstandsonderwijs!! Ik heb mijn leerlingen nog 1 keertje in levende lijve terug gezien eind juni en toen zat het schooljaar er voor hen op. Een aantal van deze leerlingen starten dit schooljaar in de richting Maatschappij en Welzijn. Daar ben ik klastitularis van 2MW2. Een bende drukke leerlingen, die hier en daar stevig moeten worden bijgestuurd, maar allemaal goed van hart. Ook dit schooljaar werd er eentje met ups en downs. Verlengde vakantie, een leerling in quarantaine, een halve klas in quarantaine, alweer afstandsonderwijs, paaspauze, uitgestelde examens … Het stopt niet!

En als kers op de taart is er voor hen geen afscheidsfeestje. Volgend schooljaar worden ze 3de jaars en gaan ze naar de “bovenbouw”. Normaal nemen ze dan in schoonheid af van hun tijd op “junior”… Maar ook dit is niet voor hen weggelegd. Maar dit is buiten de vakleerkrachten van Maatschappij en Welzijn gerekend. De laatste les gaan we fruittaarten bakken. Want er is niets wat niet kan worden opgelost met een lekker stuk zelfgebakken taart. Ik ga alvast oefenen.

Je kan de taarten ook maken zonder pudding, dus gewoon een taartbodem beleggen met fruit, een laagje suiker om te karamelliseren en dan bakken maar.

Wil je graag een variant met minder suiker, vervang deze dan door zoetstof. Liever minder vet kies dan voor magere melk. Feel free!

Puddingtaart met vers fruit

Taartbodem, 500 ml melk, 50 g puddingpoeder, 12 soeplepels suiker, vers fruit

Bereid een vanillepudding met de melk en het puddingpoeder. Doe de pudding in de taartbodem. Bak gedurende 20 min. op 200°C. Garneer de taart als ze is afgekoeld met vers fruit. Ik maakte een taart met kersen en eentje met banaan.

Voor de appeltaart zonder pudding: Kies 3 verschillende soorten appeltjes en snij in schijfjes. Leg ze dakpansgewijs op de taartbodem. Verdeel er wat kaneel en suiker over. Bak gedurende 20 min op 200°C in een voorverwarmde oven.

Gepimpt Crème brûlée

Ik deed een aantal weken geleden een poll op instagram over jullie lievelingsdessert. Ik ging ervanuit dat de meerderheid ging kiezen voor chocomouse… Maar het werd dus Crème brûlée! Het moment om dit gerechtje  een beetje te pimpen met extra seizoensfruit zodat je het kan eten als zomers dessertje, maar eventueel ook voor een stevig vieruurtje.

Heb je diabetes of wil je liever een gerechtje maken met minder vet en suiker dan kan je de room vervangen door magere room en de suiker door zoetstof. Ellphi low sugar desserts heeft zelfs een suikervrije mix voor dit receptje. Handig!

250 ml room, 250 ml melk, 2 vanillestokjes, 12 eieren, 100 g suiker, 2 lepels bruine suiker, 2 lepels suiker

De crème: giet de room en de melk in een kookpot. Snij de vanillestokken overlangs door en schraap met een mespunt de zaadjes uit de peulen. Voeg deze toe aan het mengsel van room en melk. Voeg ook de peulen toe aan het mengsel, want ze geven extra smaak. Verwarm het mengsel op een matig vuur, zodat de vanille smaak kan afgeven. Roer regelmatig eens met de garde. Het mengsel hoeft niet te koken!

Neem twee kommen. Breek de eieren en scheid de eigelen van het eiwit. Doe dat zorgvuldig en let erop dat er geen stukjes eierschaal in de eigelen belanden. Het eiwit gebruiken we niet voor deze bereiding. Klop de dooiers los met de garde en voeg er de suiker aan toe. Meng alles zorgvuldig, maar let erop dat je het mengsel niet bleek en schuimig klopt. Giet het warme mengsel van melk en room al roerend bij het mengsel van eigeel en suiker. Verwijder de peulen van de vanillestokken. Laat dat mengsel nu rusten tot het beetje schuim op het mengsel verdwenen is (ongeveer 20 tot 30 minuten).

Verwarm de oven voor op 90°C. Vul de schaaltjes met het eiermengsel en plaats ze op de ovenschaal. Bak de crèmes brûlées gedurende minstens 1 uur in de oven van 90°C. Door even met de schaaltjes te schudden kan je de stevigheid van de crème testen.  Laat de schaaltjes goed afkoelen.

Het suikerlaagje: Meng de kristalsuiker en de bruine suiker in een blender. Maal alle suiker fijn. Nu heb je de ideale suikermix om straks voor het krokante laagje te zorgen. Strooi een fijn laagje van de suikermix over het oppervlak van elk schaaltje met crème. Smelt de suiker met behulp van de gasbrander. De suiker moet smelten en carameliseren, maar mag niet verbranden!  Werk de crèmes één voor één af.  Strooi dus telkens de suiker over één schaaltje en carameliseer de suiker meteen daarna. Werk af met aardbeien, blauwe bessen, braambessen, rode besjes en een koekje.

Naar een recept van Jeroen Meus

Scampi Stroganoff met courgettepasta

Tijdens de paasvakantie waren mijn ventje en ik op ontdekkingstocht in de westhoek. We gingen met de mobilehome van Westvleteren naar Ieper om te eindigen in Diksmuide. Daar heb ik dit lekker gerechtje ontdekt. Ik hou namelijk wel van koken, maar koken (en afwassen) onderweg is niet echt mijn ding. Vandaar dat we de laatste avond een 3 gangen menu hadden besteld bij het plaatselijke restaurant. Lang leve Take away in coronatijd. Voorgerecht waren garnaalkroketten, hoofdgerecht de scampi’s Romagnoff en als dessert een ijsje met hazelnoten rechtstreeks van de boerderij. Heerlijk!!!

En nu ik weer thuis ben vind ik het fijn om dit gerechtje zelf eens te maken. Ik voeg er extra groenten aan toe zodat ik een goede verzadiging heb. Ik meng de pasta met courgetteslierten, zo krijg ik courgette pasta. De saus werk ik af met extra blokjes tomaten. Zo heb ik een goed vullend hoofdgerecht, waar ik zeker een paar uurtjes zoet mee ben zonder dat ik ga snoepen.

Scampi Romagnoff:

pasta, 12 grote scampi’s (tijgergarnalen), zacht paprikapoeder, olijfolie, peterselie voor de afwerking

Voor de saus: 1 ui en 1 teentje knoflook, 1 blik tomatenblokjes, 1 lepel tomatenpuree, 1 gele paprika, 100 ml room, 120 ml kalfsfond, 1 lepel mosterd, peper en zout

Schil de ajuin en snipper fijn. Pel de knoflook en pers fijn. Was de gele paprika, snij in fijne reepjes. Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Maak de saus. Verhit wat olijfolie in een braadpan en stoof er zachtjes de ui en de knoflook in aan. Voeg de fijne paprika reepjes toe en laat even stoven. Voeg de tomatenblokjes toe en roer om. Nu mag de room en de bruine rundsfond erbij. Tenslotte de eetlepel tomatenpuree en de mosterd. Wat peper en zout. Een 20-tal minuten laten pruttelen op een zacht vuur.

Bak de grote scampi’s kort aan in olijfolie. Kruid met het zacht paprikapoeder.

Meng de pasta met slierten courgette (snij een courgette met de dunschiller in lange linten), de grote scampi’s en de Stroganoff saus. Werk af met extra blokjes tomaat en fijngesnipperde peterselie.

Smoothie

Als je weinig tijd hebt en  het rap moet gaan vind ik een smoothie een goede keuze als ontbijt. Let er wel op dat je een voedzame smoothie maakt, dus op basis van fruit en melkproducten. Deze geven een langere verzadiging. Lees: je krijgt minder snel honger, waardoor je tussendoor veel minder zin gaat krijgen om te snoepen.

Met mijn leerlingen maakte ik vorig week een smoothie met banaan, (diepvries)bosvruchten, amandelmelk en Griekse yoghurt. Ze mochten de smoothie afwerken met een topping van groen en blauwe druiven, blauwe bessen en nootjes. Het werden echte pareltjes.

Deze smoothie kan zeker ook als tussendoortje of avondsnack.

Scones met lemon curd en clotted cream

Ik had het vorige week al verteld, vorige week zondag ging ik op prive workshop bij vriendinnetje Greta. Een tijdje geleden postte ze op facebook dat ze scones had gebakken met lemon curd. Ik was dus officieel jaloers want dit is een van mijn lievelings… Scones zijn eigenlijk een Engels ontbijtje, maar het kan ook als high tea gebakje!!
Greta nodigde me prompt uit voor een coronaproof bakworkshop bij haar in de keuken. Het werd een gezellig weerzien met fijne babbels, scones, lemon curd, clotted cream en bosbessenconfituur.
Voor de scones meng je 225 g zelfrijzende bloem met een snuifje zout, 55 g margarine, 25 g suiker en 150 ml karnemelk. Onder elkaar kneden tot een deegje. Voorzichtig uitrollen en rondjes uitsteken met een glas. Bak de scones in een voorverwarmde oven op 220°C gedurende 12 tot 15 minuten. Serveer ze met confituur en/of clotted cream (mengsel van helft mascarpone en de helft slagroom). Wij voegden geen suiker toe aan de clotted cream omdat er al voldoende suiker zit in de confituur. Wil je het toch wat zoeter dan voeg je suiker of zoetstof toe.
Lemon curd is een Engelse specialiteit gemaakt van citroen, boter, suiker en eieren. Genotsvoeding dus, maar je smeert dan ook geen klodders lemon curd op zo een kleine scone, dus als bewust geniet momentje kan het zeker wel.
Wat heb je nodig? 2 eieren, 2 citroenen (schil en sap), 175 g suiker, een halfe soeplepel maïzena en 115 g vetstof. Voeg alle ingrediënten bij elkaar in een kookpot, zet op een matig vuurtje tot alles oplost. Daarna zet je het vuur hoger en blijf je roeren tot je een stevige “confituur” bekomt. In potjes gieten en gebruiken als topping van dessertjes of gebak. Enneeeuh… eigenlijk ook lekker op de boterham.
Zeker eens proberen op een luie zondag of woensdagmiddag met de kinderen.
Ik koos bewust voor genotsvoeding waar ik erg veel zin in had en 100% de tijd om er van te genieten. Wil je liever een voedzame scone beleg hem dan met suikervrije confituur. De mandarijn en kurkuma van Fior di frutta vind ik een goed alternatief voor lemon curd. Hij bevat veel minder suiker en geen vetstof.

Pasta met scampi en inktvisringen

Zondag kwam ik thuis na een privé workshop scones bakken bij een vriendin. Hierover vertel ik meer in het blogje van volgende week, maar de oudste had reuzehonger en moest nog vertrekken naar de opleiding. Honger en weinig tijd. Dus doken we samen de diepvriezer, koelkast en voorraadkelder in en kwamen we terug met een doosje ingevroren gekookte macaroni, een rode paprika, een restje diepvriesscampi’s en inktvisringen, een restje mascarpone en een half doosje room en een ui.
Het recept van ons scampi pannetje? Bak de ui en de paprika kort aan. Voeg de scampi en inktvisringen toe en bak tot de scampi’s roze zijn geworden. Kruid met zout, koriander, spaghettikruiden, cayennepeper en dragon. Werk het sausje af met een mengsel van mascarpone en room. (wil je minder vet gebruiken kies dan voor een magere room en vervang de mascarpone door Philadelphia light). Maar wij hadden honger, dus voor ons graag een voedzaam sausje, zodat we langer verzadigd waren.
De rest van het verhaal is geschiedenis. Wij hebben er weer een zelfbedacht topgerechtje bij.

Speculaas

Ik heb deze week speculaas gebakken met de bakmix van Ellphi. Net zoals de zandkoekjes supergemakkelijk en de tijd dat ze in de oven moeten staan is eigenlijk het meeste werk.

Wil je liever de klassieke speculaas maken, dan kan je dit receptje gebruiken:

675 gram bloem, 400 gram donkerbruine suiker, een halve koffielepel kaneelpoeder, een halve koffielepel speculaaskruiden, 175 gram malse margarine, scheutje water en 1 ei

Doe de bloem met de bruine suiker, speculaaskruiden en kaneel in een kom en roer om.
Maak een kuiltje in het midden en breek er het ei in. Voeg ook de margarine toe en mix. Voeg een scheutje water toe en meng verder tot een stevig deeg en het water helemaal in het deeg verdeeld is.
Bol het deeg op, wikkel in plastiekfolie en laat een nachtje rusten in de frigo. Bebloem een werkvlak zodat het deeg niet blijft plakken en rol uit tot 3mm dikte. Steek er rondjes uit.
Bak de speculaas koekjes een 10 tot 12 tal minuten in de op 180 graden voorverwarmde oven.

Lekker!!!

Zandkoekjes

Ik heb de eer om een aantal bakmixen te mogen testen van Ellphi. Ellphi is een bakvaste en makkelijk te gebruiken suikervervanger. in combinatie met sucralose.
Mijn eerste baksel: Zandkoekjes.

Ik heb 2 receptjes toegevoegd. Dan kan je kiezen of je gaat voor de klassieke bereiding of liever eentje met minder vetstof en zonder suiker. Jij kiest!
Klassieker:
250 g margarine, 125 fijne suiker, 1 zakje vanillesuiker, 375 g bloem.
Breng de vetstof op kamertemperatuur en meng met de suiker en 1 zakje vanillesuiker. Meng niet te lang, de vetstof mag niet te zacht worden. Meng er de bloem door. Kneed met de vingertoppen tot een zanderig deeg. Maak er een bol van, verpak in vershoudfolie en laat 30 min. rusten in de koelkast. Rol het deeg uit op een werkvlak dat met bloem bestrooid is en steek er koekjes uit. Leg ze op een bakplaat met bakpapier en bak 10 à 12 minuten in de oven, voorverwarmd op 175°C.

Met de Ellphi bakmix. Het is een zak van 250 g waar je 20 g ei en 102 g vetstof moet aan toevoegen. Samen mengen, in vormpjes doen en bakken op 180°C.

Ellphi kan suiker 1 op 1 vervangen in verschillende toepassingen zonder massaverlies.
Bestellen kan via www.ellphi.com

Fijn om te maken met de kinderen tijdens de vakantie.

Paëlla

Ik geef het toe. Hier kruipt enorm veel werk in, maar als je eens heel veel tijd hebt om in de keuken te staan zou ik niet twijfelen. IK heb altijd teveel, dan gaat er een portie naar mijn ouders en mijn schoonouders en een extra portie in mijn diepvries. Soort van mealpreppen.

1,5 liter kippenbouillon, 2 uien, look, 3 rode paprika’s , 150 g mosselen, 500 g inktvistubes, 250 g rauwe gamba’s , olijfolie, 8 kippenboutjes, kippenkruiden, paprikapoeder, saffraan, 500 g Spaanse rijst voor Paëlla, 200 ml witte wijn, 200 g erwten, peper en zout

Maak een pot kippenbouillon (blokje in water). Pel de uien en snipper ze grof.  Pel en plet de look. Snij de stukken paprika in grove stukken.

Spoel de mosselen en snij de witte ‘inktvistubes’ met een scherp mes in ringen van een kleine centimeter breed. Verwijder het pantser en het staartstukje van de gamba’s. Laat de kop eraan zitten. Snij van de kop tot bij de staart en verwijder het darmkanaaltje dat je daar aantreft.

Verhit een grote pan op een hoog vuur. Schenk olijfolie in de pot en bak de gamba’s kort. Draai ze na een minuut al om en vis ze kort nadien uit de olie. Binnenin zullen ze nog niet doorbakken zijn. Hou de kortgebakken gamba’s opzij, tot wanneer je de paella afwerkt.

Strooi een flinke snuif kippenkruiden over de kippenboutjes. Leg ze meteen in de pan. Zet indien nodig het vuur een beetje zachter. Bak de boutjes gedurende ongeveer 10 minuten Draai ze tussendoor af en toe even om, tot de kip een egaal goudbruin kleurtje heeft.

Schuif de boutjes opzij neem de boutjes even uit de pan.

Nu is de inktvis aan de beurt. Bak de bleke ringen tot ze een krokant randje krijgen.  Schep ze uit de pan. Schenk indien nodig wat extra olie in de pan. Doe er de stukken ui in en stoof ze glazig.

Strooi paprikapoeder op de uien, daarna de saffraan. Roer en voeg de stukken paprika toe.

Meng alle ingrediënten samen: de boutjes, de inkvisringen, de ui en de paprika.

Strooi de paellarijst in de pan en roer. Stoof de rijst gedurende een paar minuten.

Giet de witte wijn in de pan en roer. Nu stopt het ‘bakken’ en met een spatel kan je alle smakelijke aanbaksels losroeren.

Kort nadien giet je het grootste deel van de bouillon in de pan. Laat de rijst ongeveer 20 minuten sudderen. Roer regelmatig even met een houten lepel. De rijst op de bodem van de pan mag gerust een beetje karamelliseren. Voeg indien nodig wat extra bouillon toe. Beslis ook zelf of je houdt van rijst die nog wat ‘beet’ heeft, of rijst die een stuk zachter gegaard is.

Strooi de erwtjes in de pan en verdeel de mosselen bovenop de rijstschotel. Leg er ook de voorgebakken gamba’s bij. Laat de schelp- en schaaldieren garen en roer de paella af en toe voorzichtig om.

Controleer of de mosselen gaar zijn. Proef de paella en kruid de bereiding met wat peper en weinig zout.

Receptje beetje van Jeroen, beetje van mezelf.