Traybake met kip en tapenade

Verwarm de oven voor op 200°C. Snijd 1 kg aardappelen in partjes. Pel en halveer 6 sjalotjes. Halveer 1 bol look. Laat een potje zwarte pitloze olijven uitlekken. Doe de kippenblokjes, aardappelen, sjalotten, look, olijven en een potje tomatentapanade in een ovenschotel. Leg bovenop wat kerstomaatjes. Bak 45 minuten in het midden van de oven tot de kip en de aardappelen gaar zijn.

Triffle voor mijn verjaardag

Ik ben bijna jarig… en dat geeft voor een diëtiste nogal wat hoofdbrekens (of hoe schrijf je dat?). Het moet lekker zijn (uiteraard), maar ook niet ongezond … maar supergezond is ook weer niet goed, want dan krijg ik sowieso commentaar. Snap je mijn hoofdbrekens? Lol!!

Dit jaar ga ik een dessertbuffetje maken: met het limoentaartje, dé SomethingELSe chocomousse en met triffle (lees: fruit, cake en slagroom zonder suiker)

500 g zomerfruit, 3 dl halfvolle melk, 300 g magere platte kaas, 1 soeplepel vanillebloem, 3 blaadjes gelatine van 3 g, 1 ei, vers fruit, 15 lepels zoetstof   4 grote stukkensuikerarme  cake (gekocht of zelfgebakken), hoge glazen schaal

Splits het ei. Week de gelatine in koud water. Los de vanillebloem op in enkele lepels melk. Breng de rest van de melk aan de kook en voeg de opgeloste vanillebloem toe. Voeg ook de eidooier, het zoetmiddel en de uitgeknepen gelatine toe. Goed roeren. Laat afkoelen en roer dan ook de platte kaas eronder. Plaats gedurende een half uur in de koelkast tot de bavarois begint te dikken. Voeg dan voorzichtig het stijfgeklopte eiwit toe. Laat nog even opstijven.

Verdeel de helft van de cake over de bodem van de glazen kom. Leg hierop een eerste laag fruit en dan de bavarois. Herhaal deze lagen met de rest van de cake, de rest van het fruit en de rest van de bavarois.

Garneer met vers fruit en muntblaadjes.

Ik maakte als probeersel een triffle met aardbeien en eentje met blauwe bessen. Moo!, hé

 

 

 

 

 

Macaroni met ham en kaassaus, maar dan met een SomethingELSe twist

Aangezien mijn echtgenoot om de 2 dagen een verse courgette binnenbrengt uit de tuin en ze stilaan aan mijn oren uitkomen, heb ik een nieuw receptje bedacht. De klassieke macaroni met kaassaus, maar dan met veel groenten, een gezonde twist dus.

250 g granenpasta, 150 g gerookt vlees (ik gebruikte filet de saxe), 1 ui, 2 teentjes look, 2 courgettes, kerstomaten, magere geraspte kaas, basilicum, peper en zout

Doe het gerookt vlees in de pan en laat even kort bakken. Kook de pasta in gezouten water. Laat het vlees uitlekken op keukenpapier. Snijd ui en look fijn en stoof aan. Snijd de courgettes in blokjes en voeg toe. Bak aan op een hoog vuur. Kruid af met peper en zout. Voeg de pasta toe; samen met 1 pollepel kookvocht. Maak een saus met het pastawater en geraspte magere kaas. Werk af met plakjes vlees en basilicum.

 

 

Pokébowl

Ik heb de vers bereide variant geproefd in New York en nu heb ik mijn variant gemaakt met verse groenten uit mijnen hof, olijven en gerookte zalm. ’t Was ferm lekker.

Neem een diep bord en vul het met gekookte boontjes, komkommersalade, tomatensalade, kerstomaatjes, gerookte zalm en werk af met olijfjes

Komkommersalade: 1 komkommer, 1 lepel yogonaise, gesnipperde bieslook, dille, peper, zout, 3 kleine augurke

Schil de komkommer en snij in flinterdunne plakjes. Bestrooi de komkommer met zout en laat een halfuurtje uitlekken in een vergiet (anders krijg je een te vochtige salade). Meng de yogonaise met de bieslook en de dille. Snij de augurkjes in kleine stukjes. Vermeng de komkommer met de saus en voeg peper naar smaak toe.  

Tomatensalade: 1 tomaat, basilicum fijngesnipperd, peper en zout

Snij de tomaat in vier en verwijder de zaadjes en zaadlijsten. Hak vervolgens in kleine blokjes en vermeng met de basilicum, peper en zout.

Venkelsoep

2 aardappelen, 2 venkelknollen, 1 grote ui, 1 teentje look, 1 l kippenbouillon, laurierblaadje en tijm, olijfolie,  peper,  zout

Versnipper de look en snij de ui in grove stukken. Doe hetzelfde met de venkel, maar hou (een deel van) de fijne groene blaadjes apart. Die gebruiken we later als garnering.

Stoof de uien, de look en de venkel samen aan in een beetje boter. Doe dit op een matig vuur en roer alles goed om want de groenten mogen niet kleuren. Voeg het laurierblaadje en het takje tijm bij de groenten.

Blus met de kippenbouillon. Schil en versnijd de aardappels en doe ook deze bij de soep. Zet het deksel op de pot en laat de soep 45 à 60 minuten pruttelen op een zacht vuurtje. Vis de kruiden uit de soep en mix ze fijn. Zeef de soep en laat nog even verder pruttelen op een zacht vuurtje.

Voor een extra feestelijke toets kan je gerookte zalm of garnalen toevoegen aan de soep.

5 basisregels voor een gezonde lunchbox + 10 lunchboxtoppers

Ik heb deze dag dit jaar gemist (mijn zonen zijn allebei afgestudeerd), maar blijkbaar is het schooljaar weer terug begonnen. Ik krijg heel wat vragen over de brooddoos en wat daar eigenlijk in moet. Wel… in mijn blogje vandaag  5 basisregels voor een gezonde brooddoos en 10 broodddoos toppers. Jaloerse blikken gegarandeerd!!!

Een lunch behoort tot de 3 hoofdmaaltijden van de dag. Je kind moet uit het middagmaal al ongeveer 40% van zijn dagelijkse totale energiebehoefte halen. Kinderen groeien van 4 tot 12 jaar gemiddeld 45 cm en worden 25 kg zwaarder. Na al dat leren en spelen hebben ze echt wel behoefte aan een stevige brok energie, boordevol vitaminen en mineralen.

Basisregels:

1. Brood

Bruin- of volkorenbrood met een laagje smeervet

2. Dranken

Bij voorkeur water of melk. Ook een thermos verse groentesoep is een goed idee. Fruitsap (100% puur fruitsap) kan ook, maar niet elke dag. Liefst geen limonades of frisdranken, zij veel teveel suiker.

3. Beleg

Afwisselend kaas- of vleesbeleg, zorg ook voor variatie tussen de magere en vettere soorten. Een hard gekookt eitje of gebakken roerei tussen de boterham zorgt voor afwisseling. Vers fruit is ideaal als zoet broodbeleg. Ander zoet beleg zoals bijvoorbeeld choco mag ook wel eens, maar niet elke dag.

4. Groenten

Enkele kerstomaatjes, een stuk komkommer, een rauwe wortel, radijsjes, enz. Of een restje gekookte groenten.

5. Dessert

Kies voor eens stuk fruit, fruitsla of een melkproduct zoals platte kaas, yoghurt of een ander melkdrankje met vers fruit.

Moeilijke eter?

Heb je een moeilijke eter in huis? Wees dan creatief en probeer variatie te brengen. Koop een mooie vrolijke brooddoos, dat zorgt direct al voor wat extra goesting. Maak het extra feestelijk met een belegd pitabroodje met magere toespijs en groenten of met een brochette van komkommer, radijsjes of kerstomaatjes of maak een fruitbrochette, ingepakt in aluminiumfolie.

 

10 Brooddoos Toppers:

  • blaadjes sla, plakje gerookt vlees, geraspte wortel
  • krabsla: surimistaafjes, magere slasaus en hardgekookt ei
  • smeerkaas met schijfjes radijs of geraspte wortel
  • jonge kaas met tuinkers, komkommer en tomaat
  • kipsalade: koude gekookte kip in fijne stukjes vermengen met magere slasaus en stukjes perzik op eigen sap
  • dunne sneetjes rookvlees en plakjes banaan
  • plakjes hardgekookt ei met magere slasaus en peterselie
  • omelet met champignons en tomaat tussen de boterham
  • plakjes appel met rozijnen
  • stroop met enkele schijfjes peer

Maak het brood zo kort mogelijk voor het gebruik klaar en bewaar koel.

 

 

 

 

 

 

 

 

2 recepten met zoete aardappel: frietjes en borrelhapjes

Voor de frietjes:

4 zoete aardappelen, 1 lepel olijfolie, paprikapoeder

Verwarm de oven voor op 180°C.

Snijd de zoete aardappel in plakken van ongeveer 1 cm dik en daarna in frietjes. Doe de frietjes in een ovenschotel en besprenkel met olijfolie. Kruid met peper, zout en paprikapoeder.

Zet 20 minuten in de oven. Schud regelmatig om.

Voor het borrelhapje:

Snijd de zoete aardappel in plakken van ongeveer 1 cm dik. Ik gebruik alleen de middelste plakken, omdat deze breed genoeg zijn om er sterretjes uit te steken. Je kunt ook gewoon cirkeltjes laten.

Steek de plakken zoete aardappel uit met een (sterretjes) steker. Bestrijk de sterren met wat olijfolie en besprenkel met gedroogde tijm. Zet de sterren 20 minuten in de oven. Draai ze regelmatig om.

Als de zoete aardappelsterren een krokant laagje hebben zijn ze klaar.

Ik serveer ze met een toefje Griekse yoghurt en een stukje gedroogde ham.

Mijn 3 favorieten op de barbecue

Het was een warm weekend en dan is er niets leuker dan barbecueën op mijn terras. Ikzelf ben niet zo een grote vleeseter eerder een grote groenten fan. 2 van mijn mannen vinden een maaltijd zonder vlees geen eten  en de jongste vind barbecueën overroepen. Daarom probeer ik voor iedereen wat lekkers te voorzien, zonder dat het vlees de hoofdrol hoeft te spelen. Hieronder 3 van mijn favorieten op de barbecue en wat tips en tricks voor een en lijnvriendelijk braadfestijn.
• Gevulde broodjes
2 baguetten, 2 lepels pesto, 4 plakjes gedroogde ham, 1 bol mozzarella light in dunne plakken, 8 schijfjes tomaat
Snij het stokbrood in de breedte 8 keer in, maar snij niet helemaal door.
Schep in elke inkeping een beetje pesto en stop er en plakje ham, een plakje mozzarella en tomaat tussen. Bedek de onderkant van het brood met een laag aluminiumfolie en leg op de barbecue tot de mozzarella gesmolten is.
• Courgettepizzabootjes
Voor 1 pizzabootje: 1 courgette, 2 tomaten, 4 zongedroogde tomaatjes zonder olie, tabasco, 2 lepels ketchup, oregano, 4 zwarte olijven in ringetjes, magere geraspte kaas, olijfolie, peper, zout, basilicum
Snij de courgette in de lengte in 2 en schraap met een koffielepeltje de zaadlijsten volledig weg. Wrijf de buitenkant van de courgettehelften in met olijfolie en leg ze op een vel aluminiumfolie. Snij de tomaten in 4 en verwijder de zaadjes en zaadlijsten. Hak het vruchtvlees in kleine blokjes, net als de zongedroogd tomaatjes. Vermeng de gedroogde en verse tomaten met tabasco, ketchup, oregano, peper en zout. Schep het tomatenmengsel in de courgettebootjes. Druk het goed aan. Strooi er de kaas op en werk af met de olijfringetjes. Plooi de aluminiumfolie volledig dicht en plaats op de barbecue tot de courgettes klaar zijn en de kaas gesmolten is.
• Zomergroenten
Neem een diepe ovenschaal, zet die op de rooster van je BBQ en gooi er je favoriete groenten in. Een scheutje olijfolie en wat Provençaalse kruiden. Laat bakken tot de groenten gaar zijn.
Tips en tricks voor een lijnvriendelijke barbecue
Neem maximaal 2 stukken vlees. Probeer de vettige vleessoorten te vermijden zoals braadworst en spek. Kies voor een kipfilet, een kotelet, … Probeer ook het vet aan het stuk vlees weg te snijden.
Vis: Kies als 2de stuk eens voor een vis papillotje, een scampibrochette of gamba’s  Vis bevat minder calorieën dan vlees en zit boordevol vitaminen.
Groenten: eet liefst groenten die niet gemengd zijn met mayonaise. Denk aan  worteltjes, tomaatjes, komkommer, sla, paprika. Een groentespies op de BBQ is ook een goed idee. Hierbij zijn de groenten lekker gegrild en zijn geen sausjes nodig.Een lekker spiesje maak je van paprika, champignons, aubergines, ajuin en courgettes die je goed kruid met Provençaalse kruiden, peper, zout en gerookt paprikapoeder.

Aardappeltjes met mayonaise vermijd je best, maak eens een aardappel in de schil verpakt in aluminiumfolie. Bij het openen van de aardappel kan je steeds look of andere kruiden op de aardappel doen.

Rode sausjes zijn vaak de beste keuze of kies voor een dressing en geen vinaigrette bij pasta en vlees. Maak zelf een dressing van 1 potje magere yoghurt, 1 eetlepel olijfolie, kruiden (peper, zout, curry, paprika,… ). Als je liever geen dressing eet, probeer dan een mayonaise met maar 25% vet. Ketchup, currysaus, chilisaus en barbecuesaus bevatten minder vet dan andere sausjes.
Deel je bord in zodat de helft van het bord groenten bevat, ¼ vlees, ¼ aardappelen/pasta.

Drank: Wanneer u één glaasje wijn drinkt kan dit natuurlijk geen kwaad. Probeer een glas wijn af te wisselen met een glas water. Drink bruiswater i.p.v. plat water om af te wisselen. Als je de keuze hebt tussen een cocktail als aperitief of een glas cava verkies dan cava omdat deze minder calorieën bevat. Probeer het aantal glazen alcohol te beperken tot max twee glazen, dus een aperitief plus een glas alcohol bij de maaltijd.

Desserts: Fruit op de BBQ kan een alternatief zijn i.p.v. een ijscoupe. Je kan stukken ananas op de BBQ leggen, of een banaan in aluminiumfolie. Warme aardbeien met rozemarijn en peper zijn ook erg lekker. Slagroom bij het dessert kan je best vermijden.

Pasta primavera

Supersimpele spaghetti boordevol smaak

Spaghetti, bolletjes mini mozzarella light, kerstomaatjes, olijven, kappertjes, look, olijfolie en rucola

Kook de pasta gaar en hou een pollepel kookvocht apart.

Pel de look en plet hem tot pulp. Spoel de tomaten en snij ze in grove stukjes. Je hoeft ze niet vooraf te ontvellen.

Verhit een scheutje  olijfolie in een stoofpot. Voeg de lookpulp toe. Doe de stukken tomaat in de pan en roer. Zet het deksel op de pot en laat de saus sudderen op een zacht vuur. Werk de saus af met kleine ontpitte olijven en kappertjes.

Roer de spaghetti door de saus en voeg een beetje kookvocht van de pasta toe. Kruid het gerecht met wat peper en zout. Voeg een paar bolletjes mozzarella toe.

Spoel de rucola schoon, schep de pasta in een bord en werk af met een goede pluk rucola.

 

Kleurrijke salade

Eigenlijk kan je dit moeilijk een recept noemen, alleen een beetje tijd steken in het koken, snijden, marineren en bakken van de ingrediënten.

Snij een ui in ringetjes en laat even marineren in azijn, hierdoor gaat scherpe smaak milderen. Snij een courgette in blokjes en bak in een beetje olijfolie. Kook een eitje hard en snij in plakjs. Maak broodcroutons van een paar sneetjes oud brood.

Maak de salade: door een paar blaadjes sla te mengen met de gebakken courgette. Snij een paar plakjes rauwe ham in reepjes en voeg ze bij de salade. Werk af met gemarineerde ui, plakjes hardgekookt ei en broodcroutons.

Lekker met een likje yogonaise. (1 lepel mayonaise mengen met 2 lepels magere witte yoghurt).