Banaanchocoladesoufflé

Banaanchocoladesoufflé:

Ingrediënten voor twee soufflées:

1 kleine, superrijpe banaan (100 g), 1 ei, 1 koffielepel ongezoet cacaopoeder (of meer naar smaak), ½ koffielepel zoetstof, 1 blokje donkere chocolade (zo’n 10 g), fijn geraspt

Verwarm de oven voor op 180 °C. Plet de banaan met een vork. Doe dit zo grondig mogelijk, zodat je echt geen stukjes meer hebt. Vermeng er de eierdooier, de geraspte chocolade, het cacao- en zoetstof onder. Klop het eiwit stijf en spatel het voorzichtig onder het banaanchocolademengsel. Doe dit in twee keer, dat maakt het wat makkelijker. Verdeel het beslag over twee vuurvaste schaaltjes en plaats zo’n 15 minuten in de oven.

Serveer meteen!

Naar een idee van Karola’s kitchen

Chocolade smoothiebowl

Chocolade smoothiebowl:
Mix 1 banaan met wat bevroren blauwe bessen en magere witte yoghurt. Voeg wat havermout toe en werk af met plakjes banaan, stukjes pure chocolade (70%), blauwe bessen en amandelschilfers. 

Kerststronk

Ik wil het even met jullie hebben over eetdagboekjes. Want veel mensen denken dat als je op consultatie gaat bij een diëtiste je daar standaard naar buiten gaat met een eetdagboekje. Wel bij mij niet. Ik vind het echt verschrikkelijk om bij elke hap op te schrijven wat ik heb gegeten. Ofwel vergeet ik het te noteren, ofwel ben ik er zo op gefocust dat ik aan niks anders meer kan denken dan aan dat stomme boekje. Dus nee, bij moet je dit niet invullen.

Er zijn wel eens uitzonderingen, bij mensen met hevige klachten waar de klachten samenhangen met voeding of als de dieetbegeleiding echt niet vlot loopt en ik een gedetailleerd inzicht wil krijgen in de eetgewoonten, dan start ik met een eetdagboekje, maar in de meeste gevallen dus niet.

Ik ga ervan uit dat in de gesprekken die ik heb tijdens de begeleiding de mensen wel weten wat er goed is gelopen en wat niet. En dat ze dat ook eerlijk vertellen (want in een eetdagboekje kan je foefelen, hé. Ik eet een koekje en schrijf het niet op, …).

Nu is er een grote uitzondering op deze regel en dat is Maria. ik kom bij haar al een heel jaar op huisbezoek, wekelijks en zij houdt elke dag haar eetdagboekje bij. Dat moet niet van mij, dat moet van haarzelf. En als ze zich daarbij goed voelt, wie ben ik dan om dat te veranderen. De eetdagboekjes van Maria zijn ook altijd een zaligheid om te lezen, want ze maakt er een soort dagboekje van. Ik voeg een fotootje toe van 25 december. Kerstmis. Ik moest zo lachen… ze start met “oppassen Maria,  denk aan Els” , dan schrijft ze cava met een koud hapje “lekker”; warm hapje “opnieuw lekker”, warm voorgerecht, soep, hoofdgerecht met gratin, 2 ijspralines, 1 eclaerke met slagroom, mascarpone met framboos en een stuk kerststronk door oma gemaakt. Met daaronder de vermelding “Maria had goede voornemens… helaas”☺

 

 

Nadat we dit samen hadden doorgespoeld met een ferme tas koffie ging Maria op de weegschaal staan en … was ze 100 g lichter dan voor de feestdagen. Zo simpel kan het zijn. Opletten voor de feestdagen en de dag van het feest gewoon meevieren, dan blijft je gewicht in orde.

En hoe sluit je een kersstmenu nu het beste af? Met een een klassieker natuurlijk. Een kerststronk, maar dan SomethingELSe?! Geschikt voor diabeten en een lief dessert voor je lijn.

4 eieren,  100g sukrin (of andere zoetstof gelijk aan 100g suiker), 75g zelfrijzend bakmeel, 2 el pure cacaopoeder of cankao (Canderel), 1 pakje klopklop, 80 ml halfvolle melk, confituur met minder suiker, kerstversiering (eetbaar of niet)

Neem een diepe bakplaat van 30 x 23 cm en bedek met bakpapier. Verwarm de oven voor op 200°C. Klop de eieren en zoetstof 10 min. tot een luchtig mengsel. Zeef het meel en de cacaopoeder boven het eimengsel en spatel het erdoor. Schep het deeg op de bakplaat en bak 12 min. op 200°C tot hij veerkrachtig aanvoelt. Keer de cake om op bakpapier en snijd de randen recht. Maak een kleine inkeping tot ongeveer halverwege de cake vanaf circa 1 cm van de korte kant. Rol de cake vanaf die zijde strak op in het bakpapier en laat hem op een rooster afkoelen. Klop het poeder van de klop klop met de melk ongeveer 6 minuten tot een vaste massa. Als de cake afgekoeld is, ontrol hem en bestrijk met confituur. Smeer over de confituur ongeveer de helft van de klopklop. Rol de cake terug op en besmeer met de rest van de klop klop (dit gaat het best met een spatel). Werk de stronk af met versieringen naar keuze en bestrooi met een beetje cacaopoeder.

 

 

 

Zalmpakketje met asperges

Woensdag is ondertussen voor ons buurderij avond. Tussen 17u00 en 18u30 mogen we onze bestelling afhalen bij boeren en buren. Aankopen rechtstreeks bij boeren en producenten bij ons in de streek. Echt een superinitaitef en je proeft het verschil met de supermarkt, hoor. Ik weet waar mijn vlees en groenten vandaan komen. Sinds deze week stonden er ook asperges op het menu. En die heb ik me besteld en voor vanavond al een lekker lente receptje bedacht.

Zalmpakketje met asperges

Voor 4 personen:

1 teen knoflook, geperst, peterselie, fijngehakt, margarine, 2 kg witte asperges, geschild, 4 zalmfilets, 200 ml droge witte wijn, 4 grote vellen aluminiumfolie
Ik kook mijn asperges op zijn Jeroen Meus, supersimpel. Doe koud water in een ruime kookpot en voeg er een snuifje zout aan toe. Schil de asperges met een dunschiller. Hou elke asperge vast bij de kop en schil van boven naar onder, rondom rond. Druk niet te hard op het mesje, en rits de schil er in fijne slierten van af. Breek vervolgens het houterige ‘kontje’ van de asperges af. Dan zal je ook meteen merken of ze zorgvuldig geschild zijn. Leg de geschilde asperges snel in het koude water en verhit de pot op een matig vuur. Breng het water tot aan het kookpunt, laat het heel even bubbelen en zet de pot vervolgens weg van het vuur. Laat de asperges nog enkele minuten rusten in het kokend water. Reken 5 tot 10 minuten voor een flinke portie.

Verwarm de oven voor tot 200 °C.

Prak de knoflook en de peterselie door de zachte boter. Voeg zout en peper naar smaak toe. Verdeel de asperges over de vellen aluminiumfolie en leg er een stukje zalm op. Kruid met peper en zout naar smaak. Verdeel de kruidenboter over de zalmfilet. Vouw de folie omhoog en schenk de wijn in de aspergepakketjes. Vouw de pakketjes losjes maar goed dicht.
Stoom de asperges met de zalm in de voorverwarmde oven in 15 min gaar.

 

 

 

 

 

wok met sojasaus

Zoals sommigen onder jullie misschien al gemerkt hebben krijg ik regelmatig de kans om producten te testen. Ik ben altijd benieuwd als ik iets nieuw ontvang of in de winkel zie liggen. Ik test het uit, bedenk er SomethingELSe?! gerechtjes mee… en deze deel ik dan met jullie. Zo heb ik een aantal weken geleden een box gekregen van Mrs Sharepa met daarin een aantal producten van Lima. Toen ik nog in een natuur- en dieetwinkel werkte verkocht ik deze producten al en veel klanten waren erg tevreden over het assortiment. Nu zit er in mijn doos Lima sojasaus met minder zout… En daar kan ik nu toch zo blij van worden. We eten allemaal teveel zout. Het zit verwerkt in duizendenéén kant-en- klare producten, beleg, brood, sausjes…. En nu heeft Lima dus een sojasaus op de markt met minder zout. En of ze lekker is? Ik heb er een wokgerechtje mee gemaakt met bami, wokgroentjes en runderreepjes. Om duimen en vingers af te likken. 

 

wok met sojasaus

 

250 g gemarineerde runderreepjes, 1 paprika, 1 prei wit, 1 wortel,

2 tomaten, 1 eetlepel olie, Provençaalse kruiden, sojasaus 

 

Snij de paprika in dunne reepjes. Snipper de prei fijn en snij de wortel in kleine stukjes.

Verwarm de olie in de wok en bak er de reepjes vlees enkele minuutjes in. Voeg de wortel en de paprika toe en roer goed om. Voeg na enkele minuten ook de prei toe en blijf alles goed omscheppen. Als de groenten half gaar zijn voeg je een scheutje Sojasaus toe. Goed blijven omscheppen. Breng het geheel verder op smaak met de Provençaalse kruiden. Voeg hierbij rijst, bami, deegwaren of gekookte aardappelen.

witloof met hesp en kaassaus

Vandaag wil ik het voor een laatste keer hebben over een kookboekenwonder. Sandra met haar Sana-methode heeft het hoogste schavotje gehaald op de laatste boekenbeurs. Zij steekt “klassieke” gerechten in een gezonder jasje. Ongeveer hetzelfde wat ik doe met mijn SomethingELSe?! recepten. Het lievelingsgerecht van mijn patiënten aanpassen naar een fijnere, lijnvriendelijke variant.

Ooit mijn lievelingsgerecht (maar ondertussen kan ik de klassieker niet meer eten wegens een overgevoeligheid voor caseïne, kaas dus): witloof met hesp en kaassaus van Sandra Bekarrari, maar dan SomethingELSe?!

Voor 2 personen:

1 bloemkool in roosjes, 4 stronken witloof, een scheutje magere melk, 1 lepel olijfolie, nootmuskaat, peper, zout, 4 schijven magere gekookte hesp, 120  geraspte kaas (voor mij gistvlokken of Wilmersburger geraspte kaas (dat is kaas, zonder kaas, jip, dat bestaat)

Verwarm de oven voor op 210¨C, op de grill stand. Kook de bloemkool gaar. Verwijder het taaie hart uit het witloof. Stoof het witloof gaar. Laat goed uitlekken.

Mix de bloemkool met de melk, olijfolie, 2 lepels kookvocht van het witloof en kruid met peper, zout en nootmuskaat.

Meng de bloemkoolsaus met de geraspte kaas. Doe een laag saus in een ovenschotel. Kruid het witloof met nootmuskaat en peper, rol in de ham en leg in de ovenschotel. Doe de rest van de saus erover en werk af met geraspte kaas. Zet 15 min onder de ovengrill.

 

 

 

 

Vispannetje

Vispannetje 

 

Voor 4 personen: 250 g scampi, 200 g kabeljauw of andere witte, magere vis, 200 g rijpe tomaten, ½ glas witte wijn, 2 sjalotjes, rood chilipepertje, peterselie, olijfolie, peper en zout

 

Pel en was de scampi’s. Snij ze in 2. Spoel de kabeljauw en snij hem in blokjes. Was de tomaten, ontpit en snij in partjes. Schil en was de sjalotjes en hak ze fijn. Stoof de sjalotjes en het pepertje in olijfolie. Voeg de vis toe en bak lichtjes gedurende 2 à 3 minuten. Voeg de wijn toe en laat koken. Kruid met peper en zout. Neem de vis uit de pan en zet opzij. Voeg aan de saus de stukjes tomaat toe en laat gedurende 5 minuten koken. Roer af en toe om.

 

Voeg de vis terug aan de saus toe, stoof het geheel 1 minuut en bestrooi met gehakte peterselie. 

Vis in kruidenkorst

Vis. Ik merk dat ik nog te weinig visreceptjes plaats en mijn patiënten komen vaak niet verder dan bakken in de pan. Jammer eigenlijk, zo een veelzijdig product. Je kan het bakken uiteraard, maar ook stomen of verwerken in een stevige vissoep of zoals ik vandaag deed gewoon in een ovenschotel. Terwijl de oven haar werk doet ga ik rustig het huis opruimen en een wasje draaien.

Vis in kruidenkorst

800 g grietfilets (of andere vis met wit visvlees), 4 grote champignons, 4 kerstomaatjes of 1 grote in blokjes gesneden tomaat, kervel, peterselie, 150 g paneermeel, 3 eetlepels mosterd, ½ dl olijfolie, peper en zout

Voor de saus: 2 fijngehakte sjalotjes, 5 peperbolletjes, ½ liter visbouillon (water en een blokje) 2 dl magere room, 2 dl witte wijn

De visfilets spoelen en droog deppen, kruiden met peper en zout en alle kanten instrijken met mosterd. Het paneermeel mengen met de gehakte kervel en peterselie en de vis paneren.

De grietfilets in een ovenschotel schikken en 10 min. in een voorverwarmde oven op 180°C zetten. Halverwege de baktijd de vis keren.

De champignons reinigen, er de eindjes afsnijden en ze samen met de kerstomaatjes 3 min. in weinig olijfolie bakken. Zout naar smaak toevoegen.

Voor de saus: de sjalotjes laten bruinen in weinig olie. De peperbolletjes, visbouillon en wijn toevoegen. Tot 1/3de laten inkoken. De saus zeven, de magere room toevoegen, opnieuw even inkoken.

De vis in het midden van de verwarmde borden leggen. Eromheen druppels saus lepelen. Garneren met tomaat en champignons. Verder aanvullen met gestoofde worteltjes en broccoli roosjes.

 

 

 

 

 

Virgin Mojito

Zomer in de maand april?! En nog eens vrijdag, dus straks start het weekend. Eentje waar het zonnetje volop aanwezig zal zijn. Tijd voor BBQ en cocktails. Om wat liever te zijn voor de lijn een receptje voor een mocktail op basis van … bruiswater. Geniet ervan!

Voor 1 glas: 2/3 appelsap, 1/3 bruiswater, sap van een halve limoen.  Doe alle ingrediënten in een glas met veel ijs. Garneren met limoenschijfjes en een munttakje. Schol!!!

 

 

 

Verloren brood

Huisje opgeruimd en begonnen met de was en de strijk. Dat kan maar gedaan zijn, hé. Tussen de was en de plas door voor de mannen een berg verloren brood gemaakt. Ik had nog brood over van deze week en weggooien is echt zonde. Vandaar 4 eitjes geklutst met wat melk. Beetje vetstof smelten in de pan. Boterham in het beslagje leggen en bakken in de pan. Opdienen met poimme perdu of confituur met minder suiker.

Ik weet het, mijn foto’s zijn niet waaauw, ik heb gewoon geen tijd om te prutsen tot het eten goed op de foto staat. en aan fotoshop doe ik niet mee. Voor mij the real thing graag….En trouwens als ik me niet haast hebben de mannen alles op. Hihi!